Wszyscy mówimy i myślimy o kryzysie. Niewiele jednak mówi się o jego cichym towarzyszu – stresie, którego długotrwałe działanie dotyka wszystkich i, na razie po cichu, ale systematycznie wyniszcza naszą kondycję psychiczną i fizyczną. Krótkotrwały stres działa mobilizująco, długotrwała i systematyczna dawka kortyzolu wyniszcza nasz organizm, obniżając odporność, produktywność i pozostawiając trwałe ślady w psychice.

Zła kondycja psychiczna pracownika odbija się na całej firmie

Wzrost stresu i niepokoju u pracowników wiąże się również z dużymi kosztami dla organizacji, wynikającymi z nieobecności w pracy, utraty produktywności i wzrostu wydatków na opiekę zdrowotną. Pracodawcy nie mogą ignorować wpływu czynników stresogennych na pracowników. Już w 2019 roku WHO oszacowało, że depresja i stany lękowe kosztowały światową gospodarkę około 1 biliona dolarów w rozliczeniu rocznym.

Biorąc pod uwagę emocjonalne żniwo pandemii, cena w obecnym roku będzie nieporównywalnie większa. Telefony zaufania na całym świecie odnotowują bezprecedensowy skok połączeń. Każdy stara się walczyć ze stresem, jednak jak każdą inną walkę, trudno jest wygrać w pojedynkę.

Pandemiczne wspieranie zdrowia psychicznego i fizycznego pracowników

Jeszcze do niedawna firmy miały szeroki wachlarz benefitów do zaoferowania – wśród nich vouchery kulturalne, kulinarne, pakiety sportowe czy medyczne. Teraz gdy pracownicy siedzą w domu, a ośrodki kulturalne i sportowe są zamknięte, pracodawcy muszą przekierować swoje wysiłki na rzecz bezpośredniej poprawy samopoczucia pracowników.

1. Zapewnij jedno rzetelne i wiarygodne źródło informacji w firmie

Jesteśmy bombardowani nieskończoną liczbą mniej lub bardziej sprawdzonych informacji bardzo ważnych z ludzkiego punktu widzenia, bo dotyczących rzeczy najważniejszych: życia i zdrowia. Nie czujemy się bezpiecznie.

Dużym wyzwaniem dla pracodawcy jest stworzenie poczucia bezpieczeństwa w „miejscu pracy”, tym bardziej jeśli jest ono mobilne. Przede wszystkim powinniśmy się skupić na wyznaczeniu jednego źródła rzetelnych informacji.

Dobrym rozwiązaniem może być wdrożenie „intrabota” – czyli bota firmowego, który zbiera wiedzę z różnych baz danych i podaje ją użytkownikowi w formie naturalnej rozmowy na komunikatorze. W stworzeniu takiego narzędzia może pomóc Wandlee.

Konsekwentna i jasna komunikacja na temat zagrożeń dla zdrowia, środków zapobiegawczych i dostępnych zasobów oraz kierunku rozwoju i strategii firmy to dla liderów najlepszy sposób na utrzymanie bezpieczeństwa swoich pracowników i poprawę ich samopoczucia w czasie pandemii COVID-19.

2. Nie zwlekaj z przekazywaniem informacji

Z doświadczenia wiemy, że informacja wrzucona do obiegu publicznego bardzo szybko się zniekształca. Bardzo istotne jest dotarcie do pracowników z informacją, zanim zrobią to za nas współpracownicy. W kontekście aktualnej sytuacji zdrowotnej i gospodarczej ważne jest, aby na bieżąco tłumaczyć pracownikom, jak nowe regulacje wpływają na działania firmy i co tak naprawdę oznaczają, jeszcze zanim pracownicy stworzą własne teorie. Wspomniane już wyżej intraboty mogą wysyłać bezpośrednie wiadomości do tysięcy pracowników jednocześnie.

3. Zainteresuj się samopoczuciem Twoich pracowników i regularnie je kontroluj

Wdrożenie badań ankietowych wysyłanych przez intrabota na temat samopoczucia może być doskonałym sposobem pomiaru i śledzenia poziomu stresu w całej organizacji. Dzięki temu będziesz mógł odpowiednio dostosować działania do zapotrzebowania pracowników i zlecić intrabotowi np. rozmowę z pracownikiem podnoszącą na duchu.

4. Zapewnij im chociaż minimalny substytut integracji

Kolejnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, gdy przedsiębiorstwa zaczynają wdrażać ideę społecznego dystansu, jest potrzeba budowania stałej, regularnej i otwartej relacji pomiędzy pracownikami. Pracownicy mogą czuć się odizolowani, więc trzeba zacząć myśleć o tym, jak można stworzyć wirtualne poczucie wspólnoty i wsparcia. Przykładowym rozwiązaniem może być zorganizowanie przez intrabota stałych spotkań na video-herbatę 🙂

Pracownicy nie dość, że poczują dzięki temu silniejszą więź, co przełoży się na lepszą pracę w zespole, to jeszcze będą mogli udzielać sobie nawzajem wsparcia w kryzysie.

Louisa Cartwright Tucker, wiceprezes ds. operacji kadrowych w firmie Headspace, zaleca pracodawcom priorytetowe traktowanie bezpieczeństwa psychicznego. „Jako liderzy powinniśmy robić wszystko, co w naszej mocy, żeby stworzyć naszym pracownikom warunki do tego, aby czuli się wspierani. Bezpieczeństwo psychologiczne powinno być najwyższym priorytetem.

 


Zobacz ofertę na intrabota Wandlee w ramach akcji: https://pomagamyhr.pl/project/wandlee/